Är kaffe nyttigt eller onyttigt? Studie om nyttiga ämnen i olika drycker och livsmedel

i Kost

Kaffe innehåller koffein som är en centralstimulerande, alltså uppiggande, drog. Koffein är dessutom milt vätskedrivande. Denna drog anses dock vara ganska harmlös, och det finns inga allvarligare biverkningar (såvida man inte är allergisk) trots mycket omfattande studier, och koffein är heller inte fysiskt beroendeframkallande.

Är kaffe nyttigt? Ja, det verkar onekligen som det. Visserligen innehåller inte kaffe massor av mineraler, vitaminer och fibrer, men massor av antioxidanter (ämnen som skyddar kroppens celler och håller oss unga och friska)!

Look Who´s Hiding in My Coffee

En kopp kaffe är nyttig då den innehåller antioxidanter

I en några år gammal studie utförd av en professor i Scranton, USA, undersökte man hur mycket antioxidanter som finns i olika livsmedel, som te, kaffe, nötter, oljor, frukt, kryddor och andra produkter som vi äter dagligen.

Undersökningen kom fram till att kaffe innehåller mest antioxidanter, följt av te, bananer, torkade bönor, och majs.

Kaffe har i andra studier bevisats skydda mot diabetes och cancer. Japanska forskare konstaterade att de som drack kaffe dagligen löpte hälften så stor risk att drabbas av levercancer jämfört med de som inte dricker det alls. Enligt dem räcker det med en eller två koppar kaffe om dagen för en skyddande effekt, och tre till fyra koppar om dagen ökade skyddet från ämnena i kaffe ytterligare.


Det bör också noteras att under slutet av 2000-talet har fler och fler forskare kommit fram till att det inte är någon större idé att utföra studier på effekterna av intaget av enskilda livsmedel. Det verkar som om olika antioxidanter, vitaminer, mineraler och andra ämnen samspelar i olika typer av mat och drycker. Se därför till att äta balanserat och varierat. För övrigt kan nämnas att det visat sig att mjölk i kaffet inte minskar kroppens upptag av antioxidanter från kaffet.

En kost bestående av såväl kött som grönsaker och frukt, samt fiberrika livsmedel med en kopp kaffe till efterrätt är helt enkelt mumma för både kropp och själ.

Personer som lider av ångest bör undvika kaffe eftersom koffeinet kan skapa ångest hos vissa individer. Generellt sett är detta dock inget problem.

Ps. Enligt vissa höjer ämnen i kaffet ämnesomsättningen och hjälper därför till att hålla vikten eller gå ned i vikt. Det finns dock inga egentliga bevis för att detta skulle vara fallet. Kaffe är nyttigt, men det är ingen dietdryck.

Källa: Journal of Nutrition
2010, Volume 140, Pages 259-263 (angående mjölk och upptaget av antioxidanter från kaffet)

Inga relaterade artiklar.

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Bengt Nord juni 1, 2011 kl. 23:42

Inga kända biverkningar? Det finns folk som har dött av koffeinöverdos, det kallar jag en biverkning. Dessutom är det visst beroendeframkallande.

admin juni 2, 2011 kl. 15:56

Hej, Bengt. Ändrade till inga allvarligare biverkningar. Det finns dock ingen koppling mellan för tidig död och kaffe. Att man sedan kan dö av en överdos koffein är en helt annan sak. Ett fysiskt beroende är heller inte samma sak som ett psykiskt beroende. Slutligen, tesen att kaffe är nyttigt är som allt annat vad det gäller hälsa verkligen inte skrivet i sten. Vi tror dock, som artikeln beskriver, att kaffe är mer nyttigt än vad det är onyttigt.

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post:

Hälsoblogg