Mat som är bra mot finnar – ny studie ger råd om naturligt botemedel mot acne

i Hälsoproblem

En ny norsk studie har visat att en diet bestående av grönsaker och andra produkter med lågt gi-värde skyddar mot acne, finnar.

Universitetet i Oslo genomförde en stor undersökning med över 4000 ungdomar, och upptäckte bland annat ett starkt samband mellan ett lågt intag av grönsaker och förekomsten av acne-besvär hos unga flickor. Det verkar således som om en diet bestående av mycket grönsaker och lågt gi-värde är mycket effektivt för att förebygga finnar. Satsa således på spenat istället för vitt bröd om du vill undvika acne!

Man har tidigare konstaterat att massor av frukt och grönsaker i kosten är bra mot finnar. Dessutom tros koffein uppmuntra finnarna att växa, så undvik kaffe och tee. Mat som baljfrukter (bönor och ärter) anses också motverka acne. Det är också viktigt att du dricker tillräckligt med vatten.


Det finns också en teori om att mat som innehåller vitaminet B12 uppmuntrar tillväxten av finnar. Mat som innehåller B12 är exempelvis mjölk och mjölkprodukter, ägg och kött. Men att undvika ägg och kött i kosten kan för många leda till näringsbrist då de innehåller mycket annat bra. B12 bidrar dessutom, bland annat, till nervsystemets funktion. Så detta sista kostråd för att undvika finnar bör tas med en stor nypa salt.

Men det råder liten tvekan om att socker är dåligt, och grönsaker och frukt är bra för dig som lider av acne!

Relaterade artiklar:

  1. Effektiv viktminskning – tips och råd som vetenskapen konstaterat fungerar
  2. Därför ska du träna – särskilt om du är 40+ eller äldre
  3. Vad är det nyttigaste du kan äta? Sju nyttiga livsmedel din kropp mår bättre av att äta
  4. Är popcorn nyttigt?

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post:

Hälsoblogg